cambio-tiempoÉs un fet ben conegut per tothom que quan canvia el temps (més ben dit, quan empitjora), sentim més dolor. El que no és tan sabut és el perquè. S’han realitzat una sèrie d’estudis al respecte per arribar a alguna conclusió. Aquests estudis mostren casos de símptomes que empitjoren quan el temps canvia cap a pitjor. L’artritis, el dolor d’esquena i en general, el dolor muscular sol agreujar-se en condicions d’augment d’humitat i fred. Hi ha factors que poden respondre a aquesta realitat.

1. Resposta del cos davant d’una baixada de les temperatures:

Encara que la temperatura interior del cos no canvia amb una baixada de temperatures, la pell i la musculatura superficial sí que ho noten, a través de les terminacions nervioses receptores del fred. La reacció del cos sol ser automàtica, causant un espasme muscular. Aquest pot ser lleu en moments de fred lleu, o bastant evident quan notem molt fred (tremolor). Un augment d’espasme, encara que sigui lleu, pot provocar dolor quan el múscul ja es troba en tensió prèvia. El coll per exemple, que normalment el tenim destapat és, sens dubte, la part del cos que més pateix aquest tipus d’augment de dolor per canvis climàtics.

1. La interpretació que nosaltres donem als impulsos dels nostres receptors visuals i tèrmics:

Quan el nostre cos veu el canvi de temps (amb els ulls, clar) i nota una baixada de temperatures, les terminacions nervioses que capten aquesta informació envien el missatge al sistema nerviós central (cervell) i també li arriba la informació al sistema límbic (gestiona respostes fisiològiques davant d’estímuls emocionals). És a dir, relacionem el fred, la pluja i el mal temps amb malestar i això ajuda a que el nostre cos sigui més vulnerable i més sensible davant qualsevol lesió de base que tinguem.

1. Els efectes dels canvis de pressió baromètrica:

El que nosaltres anomenem “mal temps”, en termes més tècnics s’anomena “baixada de pressions”. Un professor de la Universitat de Hardvard en un article ja va relacionar les baixes pressions amb el dolor articular. Això és especialment cert ja que normalment els pacients solen notar “als ossos” un canvi de temps quan encara no ha succeït. No hi ha cap estudi que ho pugui confirmar, però sembla que pot produir-se una expansió de les membranes de les articulacions causant un augment de la pressió dels fluids lubricants, més resistència al moviment i per tant, una augment de la inflamació i del dolor.

Encara que els científics segueixen investigant la relació entre “mal temps” i dolor, el cert és que més val prevenir que curar. Recomanem anar sempre ben abrigats, especialment les parts del cos més exposades com és el coll. També recomanem una atenció més continuada del nostre estat muscular ja que si de base existeix molta tensió muscular, notarem bastant més els canvis de temps.

Aina Vila, fisioterapeuta núm. col. 6524