Cada vegada són més els col·lectius que reben aquests tipus de teràpia, i s’ha demostrat que amb la gent gran s’aconsegueixen clars beneficis en el seu estat integral. A través del contacte amb els gossos, ajudem a la persona a millorar el seu estat de salut, aportant beneficis psicològics, físics i socials.
Hi ha diferents tipus d’Intervencions Assistides amb Animals. Les principals són dues:
– Teràpia Assistida amb Animals (TAA): es tracta d’un programa terapèutic dirigit pels professionals de la residència, que són qui fixen els objectius. El gos serà una eina d’ajuda per tal d’assolir aquests objectius. En aquest cas es faran sessions individuals amb l’usuari on també hi participaran un professional de la residència, l’animal i l’amo.

– Activitat Assistida amb Animals (AAA): són activitats de caràcter lúdic, a través de les quals s’obtenen resultats terapèutics. Es realitzen de forma grupal. A través de la relació amb l’animal, s’aconsegueix millorar de salut general, disminuir de l’estrès, millorar la salut mental, millorar l’autoestima, etc. Amb aquesta activitat es fomenta l’activitat física, es millora l’estimulació cognitiva i sensorial, s’afavoreix a l’expressió d’emocions i es promou l’ús de la conversa i activació de la memòria.
No tots els gossos són aptes per l’IAA. Només ho podran fer aquells que hagin fet un curs d’ensinistrament en equip (gos i amo), hagin presentat un informe de salut de l’animal i hagin passat un examen d’avaluació d’equip (gos i amo). Són gossos entrenats per dur a terme IAA.
Aquest tipus d’intervencions tampoc són aptes per a tota la gent gran. Prèviament s’ha realitzat un sondeig per indagar per a quines persones podria ser beneficiós, tenint en compte, sobretot, que aquelles persones a qui no els agraden els animals no podran assistir-hi.
Dijous passat dia 12 de juliol, vam iniciar la primera sessió d’Activitat Assistida amb Animals. Vam pensar que poder fer una activitat on els animals fossin els protagonistes donaria un toc especial i despertaria reaccions positives i diverses a les persones que volguessin participar-hi. D’aquesta manera, ens vam posar en contacte amb el “Centre de formació i teràpia els Tres Pins” per poder començar aquesta activitat dirigida amb gossos formats per fer aquest tipus d’intervenció. Gràcies a la col·laboració de la Creu Roja de Gironella, un cop al mes podem gaudir d’aquests voluntaris peluts i els seus amos, tot veient els trucs que fan els gossos i posteriorment poder acariciar-los i passejar-los.

Veure imatges