“La integració sensorial és el procés neurològic

que s’encarrega d’organitzar les sensacions que un

rep de sí mateix i del seu entorn, fent possible

utilitzar el cos de manera eficaç en el seu context”

Jean Ayres, 1960

Terapeuta ocupacional i neurocientífica

Una de les afectacions més angoixants dels familiars i cuidadors de les persones amb un deteriorament cognitiu greu, probablement és la desconnexió de l’entorn que pateix tant a nivell físic com social i, també, el fet que s’evidencia la manca de respostes davant dels estímuls amb moviments i respostes automatitzades.

En la nostra cultura, la comunicació verbal sosté les nostres relacions i ens manté connectats amb el nostre entorn, tot i que amb les noves tecnologies i mètodes de comunicació, l’escriptura esdevé també una alternativa de pes. Què passa, però, quan la comunicació verbal es veu afectada? Què passa quan el llenguatge, tal i com el coneixem, desapareix?

Com a professionals entenem aquestes situacions i busquem alternatives i noves eines perquè les persones que ja no tenen mètodes d’expressió lingüística puguin notar que continúen connectades amb l’entorn sense tenir la necessitat del llenguatge com a via principal. Aquestes noves formes de comunicació i de relació es permeten gràcies a l’estimulació sensorial.

Però, en què es basa l’estimulació sensorial? Doncs, en aguditzar els sentits mitjançant diversos mecanismes que desperten la vista, l’olfacte, el tacte, el gust i l’oïda.

Aquest mètode promou múltiples beneficis i és que, en aplicar-los aquests estímuls sensorials connecten el cos i la ment amb l’entorn físic, l’obtenció de plaer, la

sensació de benestar, la relaxació musculoescalètica, la relació social, estar en un ambient fàcil sense exigències, generar receptivitat amb el propi cos que, a la vegada, el fa conscient i, per tant, es crea també un lligam amb l’estimulació cognitiva.

Cada persona reacciona diferent a cada estímul; així que també podem obtenir pistes dels gustos i preferències de cada persona per poder repetir aquell estímul que dona una resposta positiva.

P1050744 P1050746 P1050750 P1050760

Gemma Torrebadella Cubino