Sarcopenia2Un dels canvis més evidents associats a l’envelliment humà és la reducció progressiva de la massa muscular esquelètica que provoca una disminució de la força i de funcionalitat, de manera que la musculatura respon pitjor i fa més dificultós realitzar exercicis que abans eren pura rutina. D’aquest concepte se’n diu SARCOPENIA.

Estudis recents demostren que el 20% de les persones majors de 65 anys ja noten les conseqüències d’aquest deteriorament, mentre que les persones de més de 80 anys, la prevalença pot arribar fins al 50%. Sent més significatiu en homes que en dones.

Factors que contribueixen a l’aparició de la Sarcopenia:

• Alimentació insuficient.
  • Repòs al llit o sedentarisme.
  • Malalties cròniques i determinats tractaments farmacològics.

Com es diagnostica?  No s’ha de donar per fet que a mesura que es va fent gran s’ha de perdre força muscular. La Sarcopenia, en ser un procés degeneratiu, és molt important detectar-la i diagnosticar-la el més aviat possible. La forma més precisa de diagnosticar-la és mitjançant una ressonància magnètica i un TAC, però també es pot fer mitjançant un dinamòmetre de mà.

Sarcopenia1

Com es manifesta?  Pèrdua de força a tot el cos i molt especialment a les cames, això va molt associat a l’augment del risc de caigudes i de discapacitat a l’hora de caminar.

Com la previndrem? Realitzant activitat física de forma regular, especialment a partir dels quaranta anys, donant preferència als exercicis que permetin un entrenament cardiovascular com és la bicicleta, nedar o córrer. També donen bons resultats exercicis de contraresistència al gimnàs. A mesura que anem envellint també hem de canviar el tipus d’activitat física, hem de baixar la intensitat, en aquesta etapa de la vida el millor exercici és anar a caminar. Cal seguir sempre una dieta sana, variada i equilibrada.

Aina Vila, fisioterapeuta núm. col. 6524